Glasriket

Please rotate your phone to view the presentation.

Swipe up to enter full screen
Swipe down to show address bar

Knowledge Cotton Apparell

Bläck & Co presenterar lösningen

Välkommen till en sammanställning av våra tankar och idéer kring ett digitalt showroom med presentationer av 13 glasbruk, glaskonst samt filmade glasdemonstrationer för GAS2020.

Destination Småland / Glasriket / Bläck & Co

Magiska möten i mörkaste skogen

De småländska glasbruken bjuder på stor magi och mystik. Det är därför glasentusiaster från hela världen söker sig hit. Och det är med denna fond av 1 500 graders hetta, slingrande vägar i täta granskogar och det heliga hantverket vi vill skapa ett showroom som väcker samma lust till glaset som ett fysiskt möte.

Att berätta en historia

Sedan vi satt vid lägerelden har vi lyssnat till varandras historier. Och att det var just elden vi satt runt är ingen slump. Enligt den grekiska mytologin gavs den till oss människor av titanen Prometheus, för vilket han fick lida svårt. Elden, precis som en god historia är något som förenar oss människor. Över hela världen. Därför väljer vi ett linjärt berättande i storytellingform.

Bilder som skapar närhet

I hettan i hyttan är det lätt att förstå storheten i glaskonsten. En unik förening av design och hantverk. Att omskapa den känslan i ett digitalt showroom ställer krav på de bilder och filmer som presenteras. De måste förmedla känslan av närvaro. Vi gör det genom fullbredd på bilder, dvs stora täckande.

Rörliga bilder berör

Att vara på plats där det händer, när det händer, kräver rörligt material. I största utsträckning vill vi använda filmer som återger den kraft och magi som alltid fascinerar vid ett fysiskt besök på ett glasbruk.

Lysande stjärnor

I glasvärlden finns de rockstars, som inte bara förtrollar publiken, utan också har förmågan att sälja. De är glaskonstnärer och glasblåsare i skön förening. Deras samarbeten ser olika ut, men resultatet blir alltid unikt.

Från inspiration till aktion

Att skapa en känsla räcker dock inte om målet är att rädda glasbruken. Bilder, filmer, berättelser måste leda fram till den punkt då besökaren känner det lika självklart att plocka fram kreditkortet som om hen stått öga mot öga med glaskonstnären själv.

Konsten att konvertera

Utan en gemensam webbshop krävs en lika tydlig som tilltalande beskrivning av hur besökaren nu kan bli ägare till det åtråvärda objektet. Kontaktuppgifter till konstnären och eller hyttan/glasbruket i unika fall.

Länkar till brukens egna shoppar för bruksglas.

En webb som förenar

De fem filmer som ska ingå i GAS2020 har sitt eget spår, men kan också ge samlaren och glasnördar en fördjupad kunskap om hantverket. I sin helhet, eller i en nedklipp version, kan glaskonstnärernas presentationer leva kvar i detta showroom och skapa fortsatt intresse, fascination och köplust i många år.

Inte en glasbruksajt till

Glasbruken har redan sina egna hemsidor. Många har även webbshoppar. Glasriket har sin sida och involverade kommuner drar sitt strå till stacken. Det här projektet är inte i behov av ytterligare en nästan likadan.

Vi tänker därför inte göra följande:

  • Glasbrukssajt
  • Turistsajt
  • Webbshop

Vår lösning i punktform

  • Storytelling
  • Linjärt berättande
  • Skapa lust och känsla för glaskonsten
  • Mystik och magi kring hantverket
  • Tydligt känna det unika i det man köper
  • Fullbredd på bilder, dvs stora täckande
  • Rörligt material
  • Utbyggbar
  • Närhet – så långt som möjligt ersätta det fysiska besöket
  • Kombination av GAS2020 digital och showroom

Tidslinje

  • 29/4 Avstämning struktur
  • 7/5 Content klart
  • 14/5 Design klar
  • 7/6 Utveckling klart för korr
  • 14/6 Slutkorrektur klart
  • 20/6 Leverans, webbplats live

Tack från
vännerna på Bläck