©2024 All rights reserved Bläck & Co.
Site produced by Bläck & Co.
Välkommen till en sammanställning av våra tankar och idéer kring ett digitalt showroom med presentationer av 13 glasbruk, glaskonst samt filmade glasdemonstrationer för GAS2020.
Destination Småland / Glasriket / Bläck & Co
De småländska glasbruken bjuder på stor magi och mystik. Det är därför glasentusiaster från hela världen söker sig hit. Och det är med denna fond av 1 500 graders hetta, slingrande vägar i täta granskogar och det heliga hantverket vi vill skapa ett showroom som väcker samma lust till glaset som ett fysiskt möte.
Sedan vi satt vid lägerelden har vi lyssnat till varandras historier. Och att det var just elden vi satt runt är ingen slump. Enligt den grekiska mytologin gavs den till oss människor av titanen Prometheus, för vilket han fick lida svårt. Elden, precis som en god historia är något som förenar oss människor. Över hela världen. Därför väljer vi ett linjärt berättande i storytellingform.
I hettan i hyttan är det lätt att förstå storheten i glaskonsten. En unik förening av design och hantverk. Att omskapa den känslan i ett digitalt showroom ställer krav på de bilder och filmer som presenteras. De måste förmedla känslan av närvaro. Vi gör det genom fullbredd på bilder, dvs stora täckande.
Att vara på plats där det händer, när det händer, kräver rörligt material. I största utsträckning vill vi använda filmer som återger den kraft och magi som alltid fascinerar vid ett fysiskt besök på ett glasbruk.
I glasvärlden finns de rockstars, som inte bara förtrollar publiken, utan också har förmågan att sälja. De är glaskonstnärer och glasblåsare i skön förening. Deras samarbeten ser olika ut, men resultatet blir alltid unikt.
Att skapa en känsla räcker dock inte om målet är att rädda glasbruken. Bilder, filmer, berättelser måste leda fram till den punkt då besökaren känner det lika självklart att plocka fram kreditkortet som om hen stått öga mot öga med glaskonstnären själv.
Utan en gemensam webbshop krävs en lika tydlig som tilltalande beskrivning av hur besökaren nu kan bli ägare till det åtråvärda objektet. Kontaktuppgifter till konstnären och eller hyttan/glasbruket i unika fall.
Länkar till brukens egna shoppar för bruksglas.
De fem filmer som ska ingå i GAS2020 har sitt eget spår, men kan också ge samlaren och glasnördar en fördjupad kunskap om hantverket. I sin helhet, eller i en nedklipp version, kan glaskonstnärernas presentationer leva kvar i detta showroom och skapa fortsatt intresse, fascination och köplust i många år.
Glasbruken har redan sina egna hemsidor. Många har även webbshoppar. Glasriket har sin sida och involverade kommuner drar sitt strå till stacken. Det här projektet är inte i behov av ytterligare en nästan likadan.
Vi tänker därför inte göra följande: